Вітаємо Вас на сайті психологоічної служби системи освіти КалинівкськоЇ ОТГ, Вінницької області!

пʼятниця, 12 грудня 2025 р.

Мислити, обирати й не боятися творити власне майбутнє!

 



Старшокласники щороку опиняються перед одним із найвідповідальніших рішень у житті — вибором професії. Це не просто визначення спеціальності чи закладу освіти, а перший крок до усвідомленого дорослого життя, до проєктування власного шляху, де поєднуються інтереси, здібності, цінності та майбутні можливості. Саме тому робота психолога з молоддю в цей період потребує особливої уваги й використання таких методів, які не нав’язують готових відповідей, а допомагають побачити й відчути власний шлях.

Так, під час зустрічі підтримки, стабілізації та згуртування «Спільноти професіоналів психологічної служби освіти Вінниччини», яку проводив Навчально-методичний центр психологічної служби системи освіти Вінницької області 12 грудня 2025 року, була представлена авторська методика Андрія Андрейка, психолога ЦПР ПП, на тему: «Евристична бесіда зі старшокласниками щодо побудови проєкту майбутніх перспектив».


Методика «Евристична бесіда» зосереджена на силі влучного запитання, поєднуючи м’який супровід із активною самостійною мисленнєвою діяльністю старшокласників. Її метою в організації профорієнтаційної роботи є врахування особливостей освітнього середовища та можливостей індивідуального розвитку здобувача освіти: не лише ознайомлення зі світом різноманітних професій, а й допомога в самопізнанні (усвідомленні власних умінь і навичок), розумінні значущості вибору (де здобути професію) та формуванні власної логіки руху в майбутнє.


Евристична бесіда ефективна, адже спирається на природну допитливість підлітків, їх прагнення до самостійності та потребу в усвідомленні власної значущості. Підліток не просто відповідає — він міркує, аналізує й вибудовує причинно-наслідкові зв’язки між сьогоднішніми рішеннями та завтрашніми можливостями.


Представлена методика бесіди має три етапи.

Мотиваційний етап покликаний нагадати старшокласникам про цінність часу та вагомість вибору професії. Використовуючи життєві приклади, психолог пропонує учням замислитися над тим, яку частину життя займає праця і як багато ми втрачаємо, проводячи її в нелюбимій справі. Цей прийом створює емоційно-смислову точку опори: підлітки усвідомлюють, що професія — не формальність, а суттєвий чинник якості життя.

Основний етап передбачає створення кожним учнем власного «проєкту майбутніх перспектив». Працюючи з лінією часу, старшокласники визначають тривалість навчання, перші кроки в професії, можливі кар’єрні етапи, життєві плани та очікування. Під керівництвом психолога вони аналізують важливі рішення, обговорюють ризики й альтернативи та бачать, як їхній вибір формує загальну траєкторію життя. Це процес формування дорослої відповідальності, у якому учень не просто мріє, а планує й прогнозує.

Завершальний етап передбачає (за бажанням) презентацію учнем власного проєкту, отримання підтримки однолітків, обмін досвідом та окреслення індивідуальної траєкторії особистісного розвитку з можливістю подальшого доопрацювання ідеї в форматі індивідуальної консультації. Психолог наголошує, що це лише перша версія унікального життєвого проєкту, який можна змінювати, доповнювати й розвивати. Вміння планувати, гнучко реагувати на зміни та зберігати віру в себе є фундаментом майбутньої професійної реалізації.

Представляючи цю методику працівникам НМЦ ПССО та психологам ЦПР ПП інших громад Вінницької області, психолог центру поділився методологією проведення профорієнтаційної бесіди з дітьми та підкреслив важливість сприяння індивідуальному розвитку особистості здобувача освіти за допомогою формату, який не «веде за руку», а дає можливість замислитися, відчути власний вибір і стати активним суб’єктом власного майбутнього. Евристична бесіда — це не просто інструмент профорієнтації, а спосіб навчити молодь мріяти, планувати й відповідально втілювати свої ідеї.

У світі, де професії швидко змінюються, здатність будувати власний шлях стає важливішою за перелік готових рекомендацій. І якщо ми прагнемо бачити молодь успішною, мотивованою й свідомою, маємо навчити її головного — мислити, обирати й не боятися творити власне майбутнє.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.